Att dömma cocker...

Tycker att det finns allt för många okunninga dommare,som med flit och resande med sina hundar ,fått många SUCH. Men erfarenheten då?? Är inte den värd nått?? Kunnigheten på vår ras? Betänk att rasstandard är viktig.Det går inte att prioritera hundar efter den som håller i snöret,eller??? Cockern attityd är väldigt viktig, frammåt,men ändå mjuk i sättet, bra rörelser EJ fara fram som en vinthund.Man måste ju se rörelserna helst?? Sen är jag väldigt noga med hundens huvud ,får EJ heller bli för mycke, sen kommer vi till ögonen, EJ för små,absolut ej hängande ögonkanter!!!!!!!!! Sen tassarna ,som jag sett måga har väldigt veka handlover,EJ rastypiskt och så långa klor en del har.Cockerns tassar SKALL vara tätt slutna korta katttassar. Sen har många väldigt raka kors,därför kanske svansen står rakt upp,som på en terrier??Urch och fy ,jag har svårt att vänja mej vid det. Vår korta kompakta underbara cocker får ju inte göras om till nått som vi tycker är det vi vill ha... Sen färgerna,,alla färger är ju tillåtna ?? Värför kan ej dommare se hunden ?? Titta inte på färgen, döm hunden ,efter typ och kvalitet. Freddie var en av dom härligaste killar jag haft.Från Elisabeth Kennel Lynwater. Så rätt i allt kort kompakt lagom i stolek hälig stomme ,och ett temprament som var helt otroligt. Ser nu hans avkommer ,hur dom har ärvt mycke av denna kvalitet. Skulle var bra om fler kunnde ta in hundar,,VI behöver bredda .basen ,betydligit. Lär er läsa stmmtavlor,när ni skall avla .Det tar tid att lära. Den som lever får se,vad det blir av det....

Kommentarer
Postat av: seyran

hej!

kolla o kommentera gärna min blogg (:



/seyran ♥

2009-08-07 @ 09:58:24
URL: http://sseyran.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0